Пристигането на първите български F-16 и на пилотите им е под съмнение
![Пристигането на първите български F-16 и на пилотите им е под съмнение](https://www.bulnews.bg/media/cache/article/uploads/e1a85b32b5cd0a7b051a0ce9292d94ce.jpeg)
Нищо за пристигането на първите български изтребители F-16 и на пилотите им не е сигурно.
Това се разбира от писмени отговори на военния министър Атанас Запрянов на въпроси на депутати и на изявления по време на негово изслушване в парламентарната комисия по отбрана. От тях става ясно, че най-малкото тежка инспекция на САЩ, особено на секретните обекти и на сигурността в базата в Граф Игнатиево, както и проблем с тренажорите са на пътя на самолетите към България. Все неща, които поставят пристигането на машините в момента под условия и съмнения.
Само преди дни България прие първия си напълно готов самолет от четвърто поколение, но дори това направи не у нас, а в завода на производителя "Локхийд Мартин" в Грийнвил, Флорида. Нещо, което също породи съмнения за готовността за приемане на самолетите.
В САЩ все пак бе тържествено и патетично обявено, че края на март или началото на април т.г. на българска земя ще пристигнат първите два изтребителя - едноместен D-модел и двуместен C-модел. От писмени отговори и изявления на военния министър пред депутати става ясно обаче, че все още има изисквания и проблеми, които са на пътя на долитането и настаняването им в хангари в базата на ВВС в Граф Игнатиево. Нещо повече. Шефът на МО обяви в прав текст пред народните представители: "Не всичко е цветя и рози с F-16".
Запрянов обяви, че забавянето на модернизацията на авиобазата "Граф Игнатиево" трудно се наваксва, като натърти, че сега на дневен ред е проблем със сградата, в която трябва да бъдат разположени тренажорите за новозакупените изтребители.
Той обясни пред депутатите от парламентарната комисия по отбрана, че сградата още не е готова. Затова и България не може да приеме тренажорите за новите машини и те все още се съхраняват в САЩ.
"Договорът за сградата е от 2020 г., имаме уверение, че до края на юли ще бъде завършена", посочи министърът.
"Това е ключов елемент. Много е важно като дойдат самолетите, не да си ги гледаме, а да продължи веднага подготовката на летателния състав, което е много скъпо. Ако пилотите не летят определен период от време, ще трябва да ги върнем в САЩ", каза още Запрянов.
Той разясни, че летателните часове на F-16 ще бъдат съгласно изискванията по стандартите на НАТО.
"Ако прочетете, че пилотите в НАТО летят по 120-140 часа, това не са часове на бойната техника във въздуха, голяма част от тези летателни часове се отработват на тренажорите", коментира шефът на МО, обяснявайки че, ако пилотите нямат работещи тренажори, то няма как да покрият часовете и ще трябва да ходят пак в САЩ, за да покриват нормативите.
И ако историята с тренажорите почти сигурно няма да се окаже фатална за идването на самолетите, то това не може да се каже с категоричност за критичните обекти и дейности, които по договор подлежат на тежки инспекции и окончателни сертификации от страна на Военновъздушните сили на САЩ. Резултатите от тези проверки са изключително важни и с това в МО очевидно са много наясно. Към момента не е ясно кога точно ще е американската инспекция, но обичайно всичко около такива дейности е тайна.
В отговор на въпрос на депутата Ивайло Мирчев от ПП-ДБ военният министър пише, че Министерство на отбраната е в процес на разработването на План за осигуряване приемането и експлоатацията на самолетите F-16. Във въпросният план са набелязани конкретни мерки за използване на "временни/алтернативни обекти до момента на изграждане на цялостната инфраструктура на Трета авиационна база "Граф Игнатиево". Нещо, което очевидно означава, че нищо около идването на първите самолети не е сигурно.
На няколко пъти през последната година имаше предупреждения, че ако някоя от тези инспекции се окаже неуспешна и не се получи сертификат за обект или дейност, то е възможно да се наложи България да базира временно самолетите на чужда територия, както това се е случило на Словакия.
Проблем е и, че все още се изпълняват 49 проекта в авиобазата в Граф Игнатиево, като положителното е, че не всички от тях трябва да бъдат сертифицирани от американските ВВС. Запрянов обяви, че строителството на укритията за самолетите ще продължи през цялата 2025 г., след пристигането на първите два самолета през март-април, както и на останалите шест, които трябва да долетят до края на годината.
„Ние имаме договор за една година да бъдат построени 16 укрития за всичките 16 самолета. Ще бъдат изградени още два мобилни хангара, както и други съоръжения, които ще позволят авиобазата да бъде изцяло готова, за да бъдат съхранявани самолетите, съгласно изискванията на „Локхийд Мартин“, твърди военният министър.
09.02.2025, 14:27 часа
374
0