Разбилият се на летището в Казан Боинг 737-500 е бил взет на лизинг от българската авиокомпания “България Ер” в периода април-декември 2008 г. Това е заявил днес източник от българската гражданска авиация пред ИТАР-ТАСС. Самолетът е бил управляван само от български пилоти и е бил използван като резерва и за редовни и за чартърни полети, допълва специалистът.
През декември 2008 г. боингът е бил даден под наем на авиокомпания “Татарстан”, която е отправила запитване към "България Ер" за техническа помощ за обслужване на машината. Самолетът е минавал всяка година планово техническо обслужване, като едната проверка е била направена в България, допълва източникът на руската медия.
Информационна агенция КРОСС припомня:
При катастрофа на летището в Казан вчера, около 19:25 московско време загинаха 50 души - 44 пътници и 6-членен екипаж. Това сочат последните данни на министерството на извънредните ситуации на Татарстан, където на летището в град Казан се разби пътнически самолет Боинг 737-500.
В списъка със загиналите в авиокатастрофата в Русия е един от синовете на президента на Татарстан, както и главата на татарстанските сили за сигурност. Руски медии съобщиха и за Ирек Миниханов, син на президента на Татарстан Рустам Миниханов. Службата за сигурност на автономната република Татарстан не коментира съобщенията за смъртта на Александър Антонов, който оглавява републиканската структура на Федералната служба за сигурност.
При катастрофата е загинала и съпругата на известния телевизионен коментатор Роман Скворцов - Ирина Скворцова. На борда е имало и две деца.
Телата на всички жертви са били намерени и изтеглени от отломките.
В 19:25 ч. Московско време самолетът, изпълняващ рейс №363 от Москва за Казан се взривил при кацането, след като ударил едното си крило в земята. Както става ясно от предварителното разследване, екипажът не бил готов за кацане и искал разрешение да направи второ захождане.
Авиодиспечерът разказа в ефира на ТВ-канала "Россия 24", че всичко е станало за секунди.
Към момента версията за катастрофата е човешка грешка. Предполага се, че пилотите са допуснали грешка при захода за кацане. Възможно е обаче да е имало и технически проблем, информират световни медии. Ще бъдат разгледани всички възможни версии - климатични условия, пилотска грешка, технически неизправности на самолета, проблеми с горивото, както и терористичен акт.
Специалистите търсят „черните кутии" на пътническия самолет. Източник от авиационните среди заяви, че той е бил в изправно състояние преди полета. Според представител на следствието, предварителната версия за катастрофата е, че по време на кацане самолетът е ударил с крило земята.
Катастрофиралият самолет е бил експлоатиран от „България ер" преди да започне работа за Татарстан.
Производителят Боинг е декларирал готовност за съдействие при разследването, а руският президент нареди да се създаде правителствена комисия по случая. Оперативен щаб на правителствената комисия по извънредни ситуации, спасители и психолози са излетели към мястото на инцидента, съобщи официалният представител на министерството на извънредните ситуации Ирина Росссиус.
Татарстан е част от Руската федерация. Първият полет на разбилия се самолет е на 18 юни 1990 година. Той е експлоатиран от "Euralair International", "Air France", "Uganda Airlines", "Rio Sul", "Ansett Worldwide", "Blue Air", "Bulgaria Air", и от 2008 година е в "Татарстан".
Преди да стане собственост на българския превозвач, същият самолет катастрофира сериозно в Бразилия. На 17 декември 2001 година при кацане на летището в бразилския град Белу Оризонти при лоши атмосферни условия - силен дъжд, самолетът се докосва до земята преди пистата, счупва левия колесник и се влачи по пистата върху левия двигател в продължение на 1,7 километра. Няма жертви, но самолетът е трябвало да премине през сериозен ремонт. По това време самолетът е собственост на бразилската авиокомпания "Рио сул", специализирана в регионални полети.
Авиокомпанията „Татарстан" е разчитала още през 2012г. да изведе от експлоатация своя „Боинг-737", за който беше съобщено, че е застрахован в компанията „Барс Застраховане" („Ак Барс Страхование") за 9 милиона долара.