Държавата плаща 120 млн. лв. допълнително за укрепване на свлачища по новия Е-79 между Мездра и Ботевград

Държавата ще плати 120 млн. лв. допълнително за укрепване на свлачища на двата участъка от пътя между Мездра и Ботевград, който е дълъг общо 33 км. Сумата ще отиде по два договора с двете обединения от строителни компании, които строят отсечките от трасето. Първият е от миналото лято, докато вторият е от последните седмици, става ясно от обявление на пътната агенция от средата на февруари, пише "Капитал".
Ако пък се изплати и поисканата от изпълнителите индексация, първата отсечка, която е дълга 13 км, ще струва над 500 млн. лв. без ДДС. Изначално той беше скъп, а след това сумата по договора се увеличи, защото се добавиха и други дейности.
Другата отсечка, която е дълга 20 км, пък струваше първоначално 133 млн. лв. без ДДС, но ще стане около 250 млн. лв. с индексация и укрепване на свлачища.
Първоначалните договори за строителство със строителите бяха подписани през 2019 г., но все още участъците са далеч от завършване.
Свлачища - изненада
Договорите за свлачищата се подписват отделно от големите договори за строителство, защото с тях стойността на първоначалните договори за изграждането на лотовете ще премине отвъд законово позволеното. По закон стойността на договор за обществена поръчка може да бъде увеличена с до 50%, но този лимит е надминат с индексациите и други допълнителните плащания.
В 20-километровата отсечка на "Геострой" и "Пътстрой - 92" са открити седем свлачища, сочи проверка в документацията в регистъра на Агенцията по обществени поръчки.
"В процеса на изпълнение на строително-монтажни работи в участък 4 - пътен възел "Люти дол", част от договорния обект, са установени свличания на скални и земни маси, наличие на отслабени зони от нетипични сиво-черни почви в ниската част на изкопните откоси", пише в документите. "В становищата на "Геозащита Перник" ЕООД е посочено, че предвид създадената критична ситуация считат за необходимо спешно изпълнението на укрепителни мероприятия или съответно аварийни мерки за ограничаване развитието на процеса на базата на проектно решение, съобразено с извършените геоложки проучвания и направените констатации за механизма и динамиката на процеса", посочва се в документите. Имало е становище и от "Геозащита Плевен", което е сходно.
Срокът за изпълнение е 245 дни, а укрепването струва 57 млн. лв. без ДДС. "Предвидените в идейните решения работи не могат да се разделят точно в план, по нива и отделни елементи от останалите СМР, одобрени с първоначалния проект за участъка. В крайна сметка, ако работите и дейностите се изпълняват от различни изпълнители на една и съща работна строителна площадка, не е ясна отговорността на всеки от тях за евентуално получени дефекти", пише в обявлението за възлагане.
Иначе миналата година, на 10 октомври 2024 г., е подписан договор за над 63 млн. лв. без ДДС за укрепване на свлачища и на другия участък от Мездра - Ботевград. Там изпълнители са "Европейски пътища", "Етерна кънстръкшън" (която допреди година се казваше "Водно строителство - Благоевград") и словашката "Вахостав - С.К., а.с.", а срокът за укрепване - 200 дни. Двете български дружества са свързани и са близки до "Грома холд". "Европейски пътища" стана петата най-голяма строителна фирма в страната през 2023 г., като тя участва в редица големи пътни проекти и отговаря за поддържането на пътища в Пловдив и Пазарджик, за което получи над 600 млн. лв. в периода 2019 - 2024 г. по данни от пътната агенция.
Обединение с участници "Грома холд" и "Европейски пътища" имаше проблем със свлачища и на лота преди тунел "Железница" на магистрала "Струма", като там получи над 70 млн. лв. с ДДС за укрепването им.
"Капитал" попита пътната агенция на какъв етап е работата по двата договора за трасето Мездра - Ботевград, както и как са изчислени стойностите на договора, но не получи отговори в срок.
Поскъпването - бавно и много
Преди години 13-километровият участък бе възложен за внушителните 222 млн. лв., като "Европейски пътища" и партньорите им аргументираха високата цена с риска. По първоначален план двете отсечки от пътя на юг от Мездра трябваше да се изплатят на края след акт 15. Те се финансират от държавния бюджет.
В крайна сметка обаче схемата на плащане беше променена. С анекс от 29 ноември 2022 г. условието се смени и вече нямаше да се плаща, когато обектът е готов, а за всеки 1% свършена работа. Компаниите посочили, че Българската банка за развитие трябвало да финансира проекта до момента на плащане, но в писмо от септември 2022 г. ги информира, че уставът й е променен и може да отпускат до 5 млн. лв.
Макар че рискът отпадна, високата цена остана. Договорът беше за 50 млн. лв. над прогнозната цена, или за 222.4 млн. лв. без ДДС.
Впоследствие той беше увеличен със 111 млн. лв. през 2022 г., защото в него се добави и ремонтът на третокласния път 161 Ребърково - Люти дол - Ботевград, който се явява обход на затвореното трасе Мездра - Ботевград, както и кръгови кръстовища, които не са били включени в първоначалния проект.
Според "Капитал", те са поискали 127 млн. лв. индексация, но не е ясно дали е изплатена към настоящия момент.
Ако тя е изплатена, то общата сума за 13-километровия лот ще стане 460 млн. лв., а ако се добави и сумата за свлачищата - 520 млн. лв. без ДДС.
По отсечката на "Геострой" имаше индексация 50 млн. лв. Тогава изпълнителите уточниха, че са настъпили промени в техническия проект, което е довело до препроектиране и провеждане на нови отчуждения на терени, заради това обектът се е забавил и оскъпил.
26.02.2025, 11:53 часа
2538
5