Манията по дубайски шоколад доведе до криза за шамфъстък

Популярността в "ТикТок" вече е толкова мощен инструмент за реклама, че може да повлияе на огромни сектори като земеделието на САЩ и Иран. В края на 2023 г. в социалната мрежа за пръв път се появява клип на шоколад, пълен със зелен крем от шамфъстък и кадаиф. Днес манията по т.нар. дубайски шоколад е така напреднала, че доведе до световна криза за зелената ядка. Шамфъстъкът се произвежда почти изцяло в САЩ и Иран и само за една година цената му се е вдигнала с 34%, съобщават търговци на едро пред "Файненшъл Таймс".
Дефицитът допълнително се усложнява и от слабата миналогодишна реколта в САЩ, които са водещ износител. Въпреки че реколтата беше по-малко, качеството на ядките беше по-високо, затова продажбите са били главно на цели ядки с черупките, обяснява "Гардиън". За сладкарството обаче се ползват по-ниско качество ядки. Междувременно иранските производители са изнесли с 40% повече ядки към Обединените Арабски емирства в последните шест месеца, отколкото в предходните 12 преди тях.
Дубайският шоколад първоначално се продава само в Обединените арабски емирства от "Фикс", но много световни марки шоколад също вече имат своя версия, а у нас в сладкарниците се появи и торта "Дубайски шоколад". Цените са космически.
21.04.2025, 09:29 часа
324
0