"Какво става с пътя от Видин през Монтана и София, който е част от международен коридор?" "Разбира се, ще трябва бързо да го разширим. В момента върви проектирането за четирилентов път и до три години този път също трябва да бъде завършен." Това е част от интервю на "Капитал" с регионалния министър Асен Гагаузов от 2006 г.
Превъртаме стрелките близо две десетилетия напред. Годината е 2025 г., а Асен Гагаузов е съветник на настоящия регионален министър Иван Иванов. На фона на това пътят от Видин до столицата продължава да е мираж - построени са 21 от общо над 170 км.
Медията е получила по реда на Закона за достъп до обществена информация от Агенция "Пътна инфраструктура" данни за напредъка на скоростния път, дълъг около 173 км по груби предварителни сметки (защото не всичко е проектирано) и изплатените средства за него. Обобщението изглежда малко като в познатата реплика: "Хубаво е, но не е готово". През лятото се очаква да има нови готови 13 км при Мездра, през ноември - още 20 км, а през 2026 г. се очаква да се пуснат няколко участъка, но кога ще бъде завършено изцяло трасето от Дунава до столицата - не е ясно.
На фона на това разходите по пътя се трупат, като с непредвидените харчове и индексациите дотук той струва 2.32 млрд. лв. с ДДС.
Името на моста над Дунава при Видин, пуснат през 2013 г. е "Нова Европа". В момента, в който автомобилите преминат от румънска на българска земя обаче, Европа изглежда далеч. Пътят от Видин на юг, до Ботевград, е паметник на тъгата. Северозападна България пък остава най-бедният регион в целия Европейски съюз. Това не е просто вътрешно за България трасе - то е част от път І-1 (Е-79) Видин - София, който на юг продължава по "Струма" към Гърция и се намира на общоевропейски транспортен коридор Ориент/Източно средиземноморски.
След Шенген трафикът даже се е увеличил значително. По думи на изпълнителния директор на дружеството "Дунав мост Видин - Калафат" Павел Паунов, за първия месец от годината, сравнено с януари 2024 г., са преминали 20 хил. повече превозни средства.
През февруари пък Общинският съвет във Видин прие декларацията, която апелира държавата за ускорено строителство на скоростния път Видин - Ботевград. Причината за инициативата е зачестилите катастрофи в региона. Дни по-рано ТИР бе блъснал бус, като е имало четири жертви, а след това - още една катастрофа с пострадал, който беше транспортиран с медицински хеликоптер за лечение.
Всъщност още през 2014 г. бяха обявени поръчки за 33 км от Ботевград до Мездра, но без резултат. Това беше в последните дни на кабинета на Пламен Орешарски. През март 2018 г. пък на оперативно заседание на Министерския съвет правителството на ГЕРБ бе приело пътят Видин - Ботевград да е готов до декември 2021 г. Техният мандат приключи през март 2021 г., но дори и тогава нямаше нито една готова отсечка.
Реалните действия сякаш започнаха, когато през 2018 г. АПИ поднови търговете. До тогава приоритет бяха южните трасета - "Тракия", "Струма", "Марица", впоследствие и пътя към сръбската граница. Преди седем години АПИ обяви поръчки за изграждане на около 63 км от пътя, а договори имаше през 2019 г. До момента Видин - Ботевград се финансира изцяло от държавния бюджет.
Ако поставим лупа над картата на това трасе, може да кажем, че най-измъчена изглежда пътя най-южната и най-северната си част. Причината е не друга, ами фактът, че договорите бяха сключени още преди шест години, а почти нищо не е готово за пътуващите. Работата по отсечката на "ПСТ груп" и "Нивел строй" при Видин е до половината.
По време на строителството в АПИ пристигали писма, които "касаят набелязани проблеми, свързани с предстоящото изграждане на околовръстния път на гр. Видин". Жителите на Видин искат да се промени проекта, като се изградят довеждащи пътища нов надлез и осветление на пътните възли. В момента се изготвя ПУП - Парцеларен план, предстои съгласуване на технически проект и чак тогава ще има разрешение за строеж. Забавянето се налага и заради други промени и укрепване на новорегистрирано свлачище. Този закъснял път засега струва над 418 млн. лв. с ДДС според последните подписани анекси.
Отсечката на "Европейски пътища" между Мездра и Ботевград погълна на на няколко пъти допълнителни средства. По начало 13-те километра излязоха скъпо - "Европейски пътища" и партньорите им спечелиха с оферта за 222 млн. лв., 40 млн. лв. над прогнозната, но аргументираха високите цени с фактора риск, защото по първоначален план двете отсечки от пътя на юг от Мездра трябваше да се изплатят на края след акт 15. Начинът на плащане впоследствие се промени и плащания има (над 300 млн. лв. към момента).
Впоследствие отсечката поскъпна с още 111 млн. лв. без ДДС, защото в него се добави и ремонт на 33 м от третокласния път 161 Ребърково - Люти дол - Ботевград, който се явява обход на затвореното трасе Мездра - Ботевград, както и няколко кръгови кръстовища, които не са били включени в първоначалния проект. По данни на "Капитал", само рехабилитацията на третокласния път, която е била пълен основен ремонт с отводняване и т.н., е струвала 50 млн. Към това може да добавим и появилите се свлачища, чието укрепване беше 63 млн. лв. без ДДС.
Според източник, пожелал анонимност, при работата по техническия проект геолозите са правили сондажи, пускали са дронове, но въпреки проучванията, при старта на работата и при огромните изкопи земята се оказала по-разнородна и не това, което очаквали. Така заради укрепване, ремонт на третокласен път, индексации в размер на 127 млн. лв. тези 13 км са близо 536 млн. лв. с ДДС досега. Но освен увеличение в цените всички тези казуси - грешни проекти, нужда от ремонти на алтернативни пътища, укрепване на свлачища, забавиха и завършването на проекта.
Иначе 7.5 км от тези общо 13 вече се ползват и имат акт 15. Вторият лот, възложен през 2019 г., беше на фирмите от групата на "Геотехмин" , като и на тях се налага да укрепват свлачища за 57 млн. лв. без ДДС. Друг казус е, че изграждането на 70 км от пътя официално са възложени през инхаус договор по решение на правителството на ГЕРБ (формално в коалиция с "Обединени патриоти") за 1.083 млрд. лв., като индексациите на тази част от пътя са над 57 млн. лв. Както на магистрала "Хемус", където също държавната фирма има инхаус договор с АПИ, но реално строят частни фирми, и тук има други строители на терен. Информацията обаче е от анонимни източници и не е потвърдена официално към момента.
Например участъкът между пътен възел Бела и Ружинци е фирма на Пламен Стилиянов, като едната негова -"Инжстрой инженеринг", а имала договор с "Автомагистрали" за "Хемус" още преди шест години. Друга негова фирма е "Трансстрой - Варна", като "Капитал" изпрати запитване дали и с кое дружество Стилянов работи по северозападното трасе. Между Макреш и Бела пък били работили ГБС, като там работата е приключила. Отново по неофициална информация, по трасето на юг от Ружинци изпълнители са "Джи Пи груп" и "Нивел строй", които са открили строителни площадки през декември 2024 г., ала строителството било спряно (това не е отразено от справката от АПИ, но може да се е случило след това). Една от причините би могла да е липса на финансиране в момента.
В бюджета за 2025 г. има заложени 117 млн. лв. за цялото трасе. Възможни причини са и липсата на капацитет на фирмите в този момент, както и проблемите на "Джи пи груп" с европрокуратурата заради разследване за злоупотреби по ЖП проекти.
Ако договорите и плановете значеха нещо, отсечката от Мездра до Ботевград трябваше да е готова до началото на 2023 г., а между Видин и Макреш - в началото на 2022 г. Но тези срокове са само блянове. Тази година все пак пътят между Видин и Ботевград ще порасне, макар и малко. Сега според източници "Европейски пътища" и партньорите им "работят здраво" по лот 2 от пътя между Мездра и Ботевград и прогнозите са през юни да са готови. Лот 1 от Мездра - Ботевград пък по план трябва да бъде завършен през ноември 2025 г. според отговорите на АПИ.
През 2026 г. ще са готови още 15 км. Най-изостанала е отсечката между Монтана и Враца, както и обхода на последния. През август 2024 г. АПИ е сключила договор за разширен идеен проект, ПУП - Парцеларен план за 29 км между Монтана и Враца с "Трансгео". Там АПИ регистрира закъснение в работата на изпълнителя, който е предал проект в непълен обем през декември 2024 г. Фирмата разработва два варианта на трасе с габарит Г20 (по две ленти в посока), като от предходни проектни разработки е установено наличието на склад за взривни вещества "Ливадски дол" в началото на обекта.
"Това обстоятелство и наличието на съществуващо летище налагат развитието на проектните трасета по нова следа до с. Трифоново", обясняват от пътната агенция. Оказало се още, че има археологически обекти в близост до разработените проектни трасета. Предвид изложеното и съгласно изискванията на Закона за културното наследство, АПИ подготвя съответните документи, с които е необходимо да бъдат извършени предварителни археологически проучвания. След приемането на проектите , ще се пристъпи към екологични процедури.
През февруари 2025 г. пък е сключила договор за разширен идеен проект с ПУП - Парцеларен план удвояване на обхода на Враца, който ще е с габарит Г20 и ще е 15 км. Изпълнител е ДЗЗД "ИКюИнфра", като работата по два варианта на трасе сега започва.
Изплатените индексации: