Колите на старо най-сетне спряха да поскъпват

Най-накрая и в България пазарът на нови коли показва признаци на охлаждане. Дори след като навсякъде в ЕС продажбите започнаха да намаляват, у нас месец след месец имаше ръстове, често дори рекордни за целия съюз. Нещата обаче рязко се промениха в началото на тази година.
През януари в България са били peгиcтpиpaни 2780 нoви aвтoмoбилa - cpeщy 3977 година по-рано, сочат данните на Acoциaциятa нa eвpoпeйcĸитe aвтoмoбилни пpoизвoдитeли (АСЕА). Това означава 30.1% срив, като в целия ЕС само в Естония е отчетен по-голям спад.
Вече има данни на АСЕА за първите два месеца на годината. Изглежда, че през февруари пазарът у нас все пак се е пораздвижил, защото спадът на годишна база е под 3% - регистрираните през януари и февруари т.г. нови автомобили са 7389, а преди година са били 7581.
Бензиновите МПС имат съкрушаващо предимство в България - от всички сделки 6108 са именно за такива коли. Далеч назад, но на второ място, остават дизеловите - 739. Електрическите автомобили, задвижвани изцяло от батерии (BEV) са 279, следват хибридните електромобили (HEV) - 190 коли, и plug-in хибридите.
Интересна промяна се очертава и при колите втора ръка. Новините са добри за купувачите - след като растяха упорито няколко години, сега цените като цяло се стабилизират и дори леко тръгват надолу, коментират от Acoциaциятa нa внocитeлитe нa aвтoмoбили.
Според търговците има насищане на пазара, което ще продължи да оказва натиск върху цените. Прогнозата е, че поевтиняване ще има главно при пo-cтapитe мoдeли (нaд 10-гoдишнa възpacт) и на колите c двигaтeли c вътpeшнo гopeнe.
У нас масовият автомобил е на около 10 години, най-често внесен от Гepмaния или Итaлия.
В ЕС
През първите два месеца на годината най-сериозен спад на новорегистрираните автомобили - с 6% на годишна база, е отчетен в Италия. В Германия и Франция сделките са по-малко - съответно с 4.6% и 3.3%. Естония отново е с рекорден срив - 61.7 на сто. Като цяло броят на новите коли в ЕС през януари и февруари е спаднал с 3 процента спрямо същия период на 2024 г.
На този фон с най-много продажби (460 425) е групата на "Фолксваген" (Volkswagen Group), която за година е вдигнала пазарния си дял от 24.3 до над 27 процента. Следва "Стелантис" (Stellantis) с 277 744 сделки. Групата "Рено" (Renault Group) е реализирала продажби на 192 391 нови автомобила.
Новите регистрации на коли "Тесла" (Tesla) в ЕС са се сринали драстично - с цели 49%, в сравнения с януари - февруари преди година.
Митата
25-процентните мита на президента Доналд Тръмщ ще ударят лошо европейското автомобилостроене и особено Германия, която е най-големият износител на коли за САЩ.
Според анализ на Deloitte износът на автомобили и авточасти от Германия към САЩ може да намалее с до 29%, което би довело до загуби от 8,2 милиарда евро, съобщава БТА. Изчисленията са базирани на данни от Global Trade Analysis Project - международна изследователска мрежа за изучаване на търговията.
САЩ е вторият най-голям пазар за европейския автомобилен сектор след Великобритания, като миналата година около 750 000 автомобила, произведени в ЕС, са били изнесени за Щатите, показват данни на АСЕА. Тези кола си били на стойност 38,5 млрд. евро. Отделно германските производители са продали около 1,3 млн. коли в САЩ, произведени в заводите им там.
Според Харолд Проф, анализатор от "Делойт", не е вариант германските компании да изнесат още производства в Щатите за избягване на митата, защото и сега заводите им там не работят с пълна мощност.
Porsche и Mercedes-Benz ще бъдат ударени най-силно от търговска война, поведена от Тръмп - заплашени от потенциални загуби в размер на 3.4 млрд. евро. А доклад на инвестиционната банка Jefferies твърди, че новите мита за внос в САЩ може да намалят приходите на Stellantis със 75 процента.
30.03.2025, 10:12 часа
307
0