През настоящия месец март ще стартира мащабна информационна кампания относно въвеждането на еврото в България. Това стана ясно от думите на министъра на финансите Теменужка Петкова в рамките на парламентарния контрол в Народното събрание. Тя отговори на въпрос на народния представител от ПП-ДБ Николай Денков кога Финансовото министерство планира да възобнови комуникационната кампания относно присъединяването на страната ни към еврозоната и какво предвижда тя.
„Голяма част от забавянето на подготовката и възлагането на обществените поръчки по комуникационните дейности вече е преодоляно, така че още през този месец ще стане факт и ще стартира мащабна информационна кампания по медиите във връзка с въвеждането на еврото в България”, уточни Петкова.
Финансовият министър заяви, че един от водещите приоритети на правителството е членството на България в еврозоната и управляващите имат волята да направят всичко необходимо да се доведе този процес докрай, включително и чрез провеждане на пълноценна информационна кампания, която да разясни предимствата и ползите за хората и бизнеса от въвеждане на еврото.
Петкова направи ретроспекция на извършените дейности относно комуникационната кампания досега и проблемите, възникнали пред нея през последните години. „Постоянната промяна на ръководствата на институциите и техните визии за управление и реализиране на политики също са оставили своя отпечатък, което е видно и от забавянето на пълноценна кампания по отношение на еврото”, е позицията ѝ.
По думите ѝ информационната кампания за еврото е разписана подробно още в началото на 2021 година, когато министър на финансите е Кирил Ананиев. В неговия мандат са изготвени работният вариант на комуникационната стратегия за информация и публичност на присъединяването на България в еврозоната и проектът за националния план за въвеждане на еврото у нас.
„Фактите показват, че подготовката е започнала навреме, но двете служебни правителства след това, както и редовното правителство впоследствие, не са работили с темпо, необходимо за подготовка и стартиране на информационната кампания”, обясни Петкова.
По думите на финансовия министър първата информационна стратегия е приета през ноември 2022 година с решение на Координационния съвет за подготовка на България за членство в еврозоната, но без заложени средства за реализацията ѝ.
„Оказва се, че няма заложен ресурс в бюджета на Министерството на финансите за изпълнение на кампанията за разлика от разписаната процедура за периода 2021-2024 година, когато тогавашното ръководство на МФ планира финансов ресурс с тригодишен хоризонт. За съжаление, тези средства са премахнати от план-сметката”, каза Петкова, добавяйки, че в резултат на това финансовото обезпечаване на комуникационните дейности е било осигурено с решение на служебното правителство за допълнителни разходи в размер на 10 млн. лева по бюджета на ресорното ведомство.
Петкова посочи, че в края на 2022 г. е възложена, а през март 2023 г. е приета работата по договора за разработка и внедряване на интернет страница за въвеждането на еврото в България. През март 2023 година е сключен договор за изработване и предоставяне на 6 информационни клипа - 30-секунден и 15-секунден вариант - за въвеждане на еврото и ползите от членството на страната ни в еврозоната.
„Изработени са три клипа, като договорът е предсрочно прекратен през юни, когато министър на финансите е Асен Василев. Това са същите клипове, за които впоследствие са сключени договори едва през месец март 2024 година по телевизии с национално покритие - БНТ, Нова телевизия и bTV, непосредствено преди кампанията за изборите за Европейски парламент”, каза Петкова.
По думите ѝ в края на март 2024 година е стартирала и официалната интернет страница, свързана с въвеждане на еврото в България, подготвена от екипа на МФ в служебното правителство.
Финансовият министър добави, че всичко, което трябва да бъде направено, за да получат българските граждани и бизнес коректна информация относно еврозоната, ще бъде направено.