Летище "София" чупи рекорди, но държавата не печели
Столичното летище чупи рекорди през изминалата 2024 г. - близо 8 милиона пътници са преминали през него, 65 764 обслужени полети наземно и над 1 милион полети, обслужени от Ръководство въздушно движение.
Негативните последици от пандемията през 2020 г. отдавна са в миналото. Въздушният транспорт не само се възстанови в световен мащаб, но възходящият тренд вече е устойчива тенденция.
Летище "София" не прави изключение. Броят на обслужени пътници от пиковата предпандемична 2019 г. беше надхвърлен още през 2023 г. - 7.2 милиона пътници. През следващата година те нараснаха до 7 922 702 обслужени пътници. Прогнозите са тенденцията да се запази и през настоящата година. Броят неминуемо ще расте, като допълнителен фактор за това е и пълноправното членство на България в Шенген. Авторитетни издания като "Ню Йорк Таймс" обявиха София като топ дестинация за туризма през 2025 г. и се чакат нови рекорди.
Безспорно, добрите резултати се дължат и на концесионера "СОФ Кънект", който управлява столичното летище, инвестира, макар и не според обявения план, увеличи и тройно дестинациите и вече са близо 100.
"СОФ Кънект" спечели концесията за 35 години по времето на третото правителство на Бойко Борисов. Договорът беше подписан през юли 2020 г. от тогавашния транспортен министър Росен Желязков, който днес най-вероятно ще бъде избран за премиер.
Поради промени, свързани с концесионните плащания, договорът влезе в сила по-късно - на 19 април 2021 година. Заради Covid пандемията дължимите за първите 10 години концесионни такси бяха отложени за периода в края на концесията. Става въпрос за отложено плащане на около 500 млн. лв., върху което няма олихвяване. Така "СОФ Кънект" плати авансово единствено заложените 660 млн. лв. за концесията след влизането в сила на договора.
За да бъде защитен държавният интерес, в концесионния договор беше предвидено всяка година да има преглед на състоянието на летищния оператор. Ако бъдат достигнати показателите по отношение на пътници, движения на самолетите и приходи на нивата от 2019 г., то изплащането на концесионните такси може да стане и по-рано, увери Росен Желязков през април 2021 г. Тогава той съобщи, че има прогнози, според които е възможно плащането на таксите да започне на петата или шестата година от концесията.
Засега обаче държавата брани концесионера, въпреки че условията за плащане на концесионните такси да са налице - повече пътници, самолетодвижения и приходи спрямо реперната 2019 г., коментират експерти.
Депутатът от "Демократична България" Ивайло Мирчев зададе серия от въпроси към служебния министър на транспорта Красимира Стоянова относно концесията и премахване на отлагането на плащането на таксите. От отговора ѝ става ясно, че държавата няма намерение да върне плащанията. Тази позиция е мотивирана с анализ, според който отклонението в прогнозите от офертата на концесионера по двата показателя - пътникопотока и финансовите прогнози, не са възстановени до предпандемичните нива. Министър Стоянова допълва, че транспортното министерство "стриктно следи за баланса на концесията", като при промяна концесионният договор предвижда механизъм за необходимото изменение. В отговора ѝ липсват финансови аргументи. Проверка на Mediapool в Търговския регистър, където е публикуван финансовият отчет на концесионера, поставя под съмнения твърдяното от служебния транспортен министър.
"Демократична България" възнамерява да поиска възстановяване на концесионното плащане. Ако то не бъде възстановено, това е класически обир и щета за държавата", коментира Ивайло Мирчев пред Mediapool. "Позицията ни е последователна. Обявихме се срещу концесията на летището още преди подписването на договора", напомни той.
Концесионният договор се определяше като неизгоден за държавата и срещу него навремето освен ДБ бяха още и БСП, както и президентът Румен Радев. Именно назначеният от него служебен министър на транспорта Христо Алексиев съобщи, че фирми на Кирил Домусчиев участват с 20% в концесията на летището. Домусчиев нарече твърденията му "лъжа" и обеща да го съди, но публично не е съобщил да е изпълнил заканата си.
Годишното концесионно възнаграждение, което "СОФ Кънект" трябва да плаща на държавата, е една от двете по-големи суми - 24 542 010.30 евро или сумата, определена чрез прилагане на 32 % спрямо общия размер на общите приходи от концесията за съответната година от нея.
За 10 години това са минимум над 245 милиона евро. Заради отсрочката получена от кабинета "Борисов 3" тези такси се предвижда да бъдат платени на две равни вноски чак в периода 2046 - 2048 г.
В същото време животът на инвестиционния фонд "Меридиам", който държи собствеността в "СОФ Кънект", е до 2037 г. Това означава, че той ще бъде ликвидиран 8 години преди да изтече концесията на столичното летище. Този факт беше използван от един от конкурентите на "СОФ Кънект" при обжалването на избора на концесионера. От "Меридиам" не отрекоха този факт, но посочиха, че досега никога не са излизали от проектите си, които са дългосрочни с хоризонт 30 - 40 години.
Безспорно столичното летище се развива, макар на пътниците му да им се струва, че това става бавно. Тоалетните най-после бяха оправени. Има зона за бързо преминаване без проверка за пътуващите в страните от Шенген. Сандвичите и напитките са все така скъпи, като на всички летища по света.
Преди нова година бяха пуснати и новите открити паркинги на Терминал 2, от които вече изпищяха пътници заради високите такси. Със сметка от 1380 лв. за 21 дни престой беше "суровакан" и депутатът от ДБ Манол Пейков, който публично се оплака във Фейсбук.
Инвестиции има и в системите за безопасност, както и в съвременни информационно-комуникационни технологии, отчита концесионерът.
Инвестираните средства обаче са минимални на фона на обещаваните. Данните от финансовия отчет на "СОФ Кънект" показват, че за първите три години от концесията (19.04.2021 г. - 31.12.2023 г.) са инвестирани общо 54.8 млн. лв. Това е 38% от поетия ангажимент от инвестиция в размер на 143 млн. лв. за първите 5 години на концесията. За целия срок "СОФ Кънект" обеща да инвестира 1.22 милиарда лева за 35 години.
Още на третата година от концесията приходите на "СОФ Кънект" са по-високи спрямо пиковата предпандемичната 2019 г., с която обикновено се сравнява концесионерът. През 2023 г. приходите му са 224.5 млн. лв. срещу 181 млн. лв. през 2019 г., става ясно от финансовите отчети.
Печалбата от дейността на "СОФ Кънект" преди облагане с данъци е 76.2 млн. лв., но чистата му печалба е едва 3 млн. лв. през 2023 г., докато през 2019 г. е била 13 млн. лв.
През изминалата 2024 г. трябваше да бъде проектиран Терминал 3 на летище "София", който концесионерът пое ангажимент да изгради до 2031 г. Досега обаче дружеството не е представило проект как ще изглежда. Вместо това беше обещана нова визия на Терминал 2 срещу 40 млн. лв. инвестиции. Това трябва да е факт през тази година. Заложени са и инвестиции от 3.3 млн. лв. в пистата на летището.
Неотдавна главният изпълнителен директор на "СОФ Кънект" Хесус Кабайеро се похвали, че "с новия трети терминал България ще бъде много конкурентоспособна и заедно с Терминал 2 капацитет на летището ще стане 20 милиона пътници годишно".
Обществена поръчка за строителството на Терминал 3 ще бъде обявена след лятото на 2025 г., като за това са предвидени 500 милиона лева, каза Кабайеро. По думите му плановете са строителството му да започне през лятото на 2026 г., когато бъде издадено разрешение за строеж, и да бъде завършен в края на 2030 г. "А през април 2031 г. да открием терминала", обеща Хесус Кабайеро.
След пускането на новия терминал, най-старият, от времето на социализма, ще бъде затворен. "Той ще бъде използван за екзекутивни полети, нетърговски полети, както и за подобряване на товарните полети....Също така ще бъде и тренировъчен център. Искаме да можем да образоваме и обучим всички професионалисти в авиацията в целия регион в летище "София", така че Терминал 1 ще бъде и академия", каза Хесус Кабайеро.
Парите да се случи всичко това са осигурени - 469 млн. лв. акционерен капитал и още толкова банкови заеми, от които 350 млн. лв. са усвоени към края на 2023 г. "СОФ Кънект" се радва на силна ликвидна позиция и всички задължения се погасяват своевременно, е посочено още във финансовия отчет на дружеството.
"Целта ни е да станем първото 5-звездно регионално летище с новия Терминал 3, но и да станем регионален хъб. Тези две цели са много амбициозни и ще го постигнем", не спира да повтаря Хесус Кабайеро, който от три години ръководи "СОФ Кънект"./ Mediapool
16.01.2025, 15:20 часа
213
0