Долгоочаквано: Продължават пешеходната зона във Враца от „Суми“ до гарата
Дългоочакваният проект за продължаване на централната пешеходна зона във Враца от площад „Макдеония“ /Суми/ до жп гарата вече е в ход. На извънредно заседание днес общинският съвет в града трябва да даде разрешение за частично изменение на подробния устройствен план, за да може да старират дейностите по проекта.
Първата пешеходна зона в България е изградена във Враца през 1974г., като макар и оскъдна, предизвиква голям ефект, вследствие на което започва масово изграждане на пешеходни зони в други градове в страната.
В исторически план разглежданата територия е претърпяла две основни архитектурно-градоустройствени намеси. Първата е през 70-те, когато е издаден Указ за Ускорено развитие на българските градове и в кратък период се инициират конкурс, проект и реализация на цялостния ансамбъл на централната градска част. Haциoнaлният гpaдoycтpoйcтвeн ĸoнĸypc зa цeнтъpa нa Bpaцa, пpoвeдeн пpeз 1975 г. и cпeчeлeн oт ĸoлeĸтив нa „Глaвпpoeĸт“ (Apxитeĸти: Mapтa Πeтpoвa, Ивaн Битpaĸoв и Яĸим Πeтpoв) прави голямата организация на градския център и развива идеята за пешеходни преливащи пространства, свързващи в единен композиционен елементи отделните културни пластове.
Вторият етап е продължение на традицията и оптимизиране на застрояването и организацията на градския център в края на 80-те години се съставя действащия застроителен и регулационен план за Централна градска част, като предвижда развитие на пешеходната зона до гаровия площад и засяга предимно трактовката и решението на настилките на градския център. В следващите години градският площад и търговските улици се дообогатяват с елементи на градския дизайн, синтез, водни площи, зелена система и решения за поемане на децентрализираната обществена дейност.
Макар и пъстър пъзел от различни по време и стил намеси, централната градска част на Враца е запазила своята историческа памет, самобитност и е организирала изявени по характер пространствено-функционални зони.
През 2015 г. Община Враца обявява конкурс за проект с предмет „Идеен проект за реконструкция на Централна пешеходна зона на Враца“, като представените идейни концепции за визията на централната градска част са изложени във фоайето на Градска концертна зала за публично оценяване от населението, като един от показателите за оценка на проектите.
Избраният проект разработва цялостна концепция, разделена на 6 зони, обхващащи пространството от жп гарата на Враца до централния площад „Христо Ботев“, чиято цел е повишаването на стандарта на живот на местното население, създаване на нови социални и културни средища, интегриращи локалните традиции и занаяти с национални и международни практики. Това е еднакво силен притегателен център, както за жителите, така и за посетителите на Враца, за хора от всякаква възраст, социален статус и интереси.
С плана за регулация на Враца, приет с Решение № 959 / 19.04.2011 г. на Общинския съвет, който не разглежда застрояването в градския център, нито прави баланс на територията, а по своята същност представлява план за улична и дворищна регулация и който не зачита до голяма степен градоустройствения опит в изследването и застрояването на градския център, се допуска автомобилно движение по бул. „Никола Войводов“ в гореописаната част (частта от бившия „Дунав“).
В източното платно са поместени 43 места за паркиране, в западното – 33, и обособена стоянка за таксита с 14 места, а по отношение на зелените площи към момента зоната разполага с около 1460 кв.м. затревена площ по средата между двете платна за движение, в която е обособена пешеходна алея.
С настоящия проект за подробен устройствен план се цели да се изработи частично изменение на действащия план за улична регулация, като се обособи продължение на пешеходната зона в частта от бул. „Демокрация“ до бул „Васил Кънчов“, състоящо се в промяна на бордюрните линии и премахване на осови точки.
Със Заповед № 751 / 30.04.2024 г. на кмета на Община Враца е одобрен подробен устройствен план, с който е обособено пространство предназначено за обществен паркинг с допълнително 55 места за паркиране, обслужващи карето с блокове разположено в източната част от бъдещата пешеходна зона. В същото източно каре, съгласно предвижданията на плана за регулация от 2011 г., са обособени и 49 места за паркиране, които към дадения момент не се реализирани. Така сумарно само в тази част при изпълнението на продължението на пешеходната зона ще има възможност да бъдат реализирани 104 допълнителни места за паркиране, което е не само компенсация а и увеличение на местата.
Озеленяването, представляващо затревени площи в настоящето проектно предложение би се увеличило до приблизително 2720 кв.м. Озеленяването и неговият анализ на озеленени площи и площадно пространство следва да бъде прецизиран в последвалото изготвяне на инвестиционен проект за преобразуването на зоната.
Tаксиметровата стоянка пък има възможност да бъде преместена на съседната ул. „Арда“.
С приемането на проекта ремонтът на Пробива във Враца, започнат преди години, най-накрая ще бъде довършен. Ще бъде продължена визията на централната пешеходна зона и от ул. „Кръстьо Българията“ до пл. „Македония“ /от „Здравец“ до „Суми“/. Предвижда се да се подмени настилката и да се монтират декоративни осветителни тела, каквито са в останалата част от центъра на града. На площад „Македония“ ще има технологична интерактивна съвременна арт инсталация, която ще позволи активности на открито. Гаровият площад също ще има нова визия - с периферно озеленяване и сух фонтан.
Дали съветниците във Враца ще дадат зелена светлина на проекта – ще стане ясно утре.
13.01.2025, 16:03 часа
5045
0