КЗП се закани да съди Yettel за повишените цени

КЗП се закани да съди Yettel за повишените цени Комисията за защита на потребителите обяви, че ще отстоява в съда правата на клиентите на мобилния оператор "Yettel България", чиито месечни абонаментни такси бяха увеличени с 2 лв. от 5 януари. За целта обаче те трябва да сезират комисията за нарушените им права.
Yettel обяви в началото на декември, че едностранно вдига цената по действащите договори, защото добавил повече минути, мегабайти и по-добра скорост. Който не е съгласен, може да се откаже от договора си до 4 януари, заяви телекомът, с което счита, че се е изяснил с клиентите си.
Според КЗП обаче телекомът нарушава Закона за защита на потребителите, като доставя непоискани услуги, за които иска допълнително заплащане.
"Месечната абонаментна такса включва определено потребление мобилни услуги. Предоставянето на допълнително потребление срещу увеличение на цената на месечната такса, когато не се извършва по заявка на потребителя, КЗП ще счита за нарушение на разпоредбата на чл.62 от ЗЗП", посочи комисията.
Оттам изрично подчертаха, че съгласно чл.62 от ЗЗП потребителите не са длъжни да заплащат за услуги, които не са заявили.
"Ако потребителите решат да се позоват на правото си да не заплащат увеличението на цената и операторът не склони да зачете това тяхно право, КЗП ще го отстоява правото им по съдебен ред", увериха от комисията. 
"Когато операторът не зачита потребителските права, няма друг вариант да бъде принуден да се съобразява с тях освен по съдебен ред. Т.е. важно е хората да са наясно, че КЗП ще предприеме мерки в тяхна защита, но крайният резултат от мерките ще зависи от окончателните решенията на компетентните съдилища", се казва още в позиция на комисията.  Затова потребителите се призовават да сезират за нарушения на техните права по чл. 62 на ЗЗП, като за целта ще бъде необходимо да предоставят доказателствата, на които се основават претенциите им - в случая с Yettel това са копия от месечните им сметки преди и след увеличението на месечната им такса, както и копие от сключения с оператора договор.
От КЗП предупреждават още, че потребителите следва да са наясно, че съществува риск, докато траят съдебните производства, операторът да им прекъсне услугите или да пристъпи към прекратяване на договорите, което според КЗП  ще представлява нелоялна търговска практика.
Yettel обаче упорства, че не е нарушил никакви закони с едностранното актуализиране на цените от 5 януари.
Мобилният оператор се позовава на  Европейския кодекс за електронни съобщения, транспониран чрез Закона за електронни съобщения (ЗЕC). Цитира чл. 230 от ЗЕС, който давал право на потребителите да прекратят договора с оператора, ако той промени условията по него, и да изберат услугите на друг оператор. 
От Yettel явно смятат, че клиентите им трябва дори да са доволни, че на главите им се изсипва такова изобилие - повече минути, мегабайти, по-добра скорост, "безплатни" (явно 2 лв. на месец допълнително са жълти стотинки за компанията) услуги като MAX, Storytel, SkyShowtime, допълнителни международни минути, застраховка при пътуване в чужбина „Сматфон турист“ и най-новата ни дигитална услуга „Смарт Майстор“ за период от 6 месеца...
Визираният чл. 230 от ЗЕС казва, че прекратяването на договора при едностранно променяне на условията по него от оператора става без допълнителни разходи. Само че Yettel настоява потребителят да издължи не само ползваните отстъпки за закупени устройства и оставащи лизингови вноски, но и "задължения за използвани до момента на прекратяването услуги", което звучи много неясно. Известна е порочната практика на трите мобилни оператора у нас да сключват договори при "промоционални" условия, като след изтичането на двегодишния срок, ако договорът не бъде изрично подновен, се задейства по-висока тарифа.
Yettel обаче нищо не коментира за Закона за защита на потребителите, на който се позовава КЗП. Мобилният оператор смята, че след като е предупредил в едномесечен срок за промяната, правото е на негова страна. Само че според чл. 62 на ЗЗП "липсата на отговор от страна на потребителя относно доставката на непоискани стоки и услуги, не се смята за съгласие".
Освен това от КЗП посочиха, че разпоредбите за предоставяне  на  непоискана услуга в Закона за защита на потребителите им дават право да санкционират Yettel за всеки за нарушаването на правата на всеки отделен потребител. Законът предвижда да се налага отделна санкция от 1000 до 3000 лв., но ако тя бъде приложена за голям брой потребители, общият размер на санкцията ще бъде много по-сериозен от глобата, която се предвижда за нелоялна търговска практика, където максимумът е 50 хил. лева. Ето още една причина пострадалите потребители да се жалват в Комисията за защита на потребителите.  От комисията уточняват, че разпоредбата на чл.62 ЗЗП ще бъде нарушена тогава, когато търговецът начисли на потребителя задължения за доставката на непоискани от потребителя стоки и/или услуги.
06.01.2025, 15:54 часа
370 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha