Центърът на София отново ще е забранен за замърсяващи коли
За втора година от 1 декември центърът на София ще забранен за най-замърсяващите коли. От тази дата в сила влиза т. нар. нискоемисионна зона, която обхваща улиците между булевардите "Васил Левски", "Патриарх Евтимий", "Скобелев", "Опълченска" и "Сливница". Налагането на глоби и тази година обаче е под въпрос, въпреки че Столичната община вече има техническата възможност да засича нарушителите.
Целта на цялото упражнение е по-чист въздух през зимата с намаляване на емисиите от транспорта. С липсата на глоби обаче съществува риск забраната за втора зима да си остане на хартия.
От началото на декември 2024 г. до края на февруари 2025 г. в зоната няма да могат да влизат коли, които при годишния технически преглед са попаднали в нулева, първа или втора екокатегория. В най-масовия случай това са автомобили на бензин с първа регистрация преди 1 януари 1998 г., или дизел - преди 1 януари 2007 г.
По данни на общината забраната засяга около 140 000 коли със софийска регистрация.
Забраната обаче важи за превозни средства, регистрирани и извън столицата. Така броят на засегнатите със сигурност ще е по-висок. Миналата зима забраната важеше само за колите от нулева и първа категория. Тогава на ден са засичани по около 800 нарушители, а около 70% от тях са били с регистрации от други области.
До няколко седмици щяло да има данни колко автомобили от категориите, които ще попаднат под разширената забрана за тази зима, влизат на ден в центъра на София, обясни зам.-кметът по транспорта Илиян Павлов. По неофициална информация става въпрос за хиляди.
Изключение има за живеещите в зоната, които обаче трябва да си извадят стикер за това от Центъра за градска мобилност (ЦГМ).
Нарушителите на забраната се засичат автоматично от камери, които от миналата година са поставени на входовете на зоната. Те снимат стикерите на предните стъкла на колите, на които е отбелязана екокатегорията. След това автоматично се проверява дали са в списъка на ЦГМ с живеещите в района. След това автоматично на нарушителите би трябвало да се издава акт. Минималната сума е 50 лева. Санкционира се всяко нерегламентирано влизане.
Миналата зима, когато нискоемисионната зона действаше за първи път, глоби не бяха налагани. Причината беше, че общината нямаше софтуер, който автоматично да отсява нарушителите. Работеха само камерите, но контролът трябваше да е ръчен. Обяснението да няма глоби беше и липсата на разяснителна кампания за забраната за замърсяващи коли в центъра.
За тази зима софтуерът вече работи, но глобите отново са под въпрос. Решението дали такива да има било политическо, обясни зам.-кметът по транспорта Илиян Павлов.
Основният проблем е, че санкциите са по Закона за опазване на чистотата на атмосферния въздух. Според него общината може да глобява с актове, а не с фиш. Това означава, че документът за санкцията трябва да се връчи лично на нарушителя. Към момента въобще не е ясно дали и как ще става това. За нарушителите извън София пък трябвало съдействие от кметовете на съответните общини, в които са регистрирани.
Илиян Павлов и заместник-кметът по екологията Надежда Бобчева обясниха, че за улесняване на работата на администрацията са нужни промени в общинската наредба за нискоемисионните зони, както и в закона. За измененията в наредбата изглежда вече няма време. Такива въобще не са предложени, а трябва да минат едномесечно обществено обсъждане преди да влязат за гласуване в Столичния общински съвет. Дали и кога общинарите биха ги приели не е ясно, но е сигурно, че това няма как да стане преди 1 декември.
Законовите промени също трудно биха били факт преди 1 декември дори и да срещнат подкрепа в новия 51-и парламент.
От 1 ноември общината все пак започва разяснителна кампания за забраната за стари коли в центъра. Брошури с информация ще има в районните администрации, както и на възлови бензиностанции.
Водели се разговори такива да се предоставят и от пунктовете за годишни технически прегледи. Щяло да се търси съдействието и на кметове на съседни общини като Перник и Кюстендил за разпространение на информацията за забраната.
От 1 януари 2025 г. се забранява и отоплението на твърдо гориво в 9 от 24-те столични района - "Изгрев", "Оборище", "Студентски", "Илинден", "Красно село", "Лозенец", "Триадица" и "Възраждане", припомни зам.-кметът Надежда Бобчева. По думите ѝ засегнати ще са около 1700 домакинства. За да не нарушават забраната, те ще трябва да сменят печките си на дърва и въглища с по-екологична алтернатива.
От общината призовават хората да подадат документи за безплатна подмяна на отоплителните уреди по програмите на местната власт. Ако подадат документи за това, ще получат и по-бързо обслужване.
Глобата за нарушението на забраната за отопление на твърдо гориво също е от 50 до 200 лева. Надежда Бобчева обясни, че целта на общината не е да санкционира хората, а да им помогне да сменят замърсяващите си печки. Затова тази година санкциите ще са на минимума и ще се налагат веднъж за целия сезон, а не при всяко нарушение.
От 2029 г. територията на цялата община трябва да е нискоемисионна зона, в която ползването на дърва и въглища е забранено. Заявления за безплатна смяна на печките на дърва и въглища с климатици, термопомпи или камини на пелети се подават тук.
31.10.2024, 13:03 часа
164
0