Строителният бранш има нужда от около 50 000 работници
Ръстът на строителните фирми, за първи път около 7500, регистрирани в Камарата на строителите, се дължи на това, че в близко бъдеще се очаква да "потеглят" проектите за саниране и по "Региони в растеж" и всички други инфраструктурни проекти. И доста от фирмите се преструктурират и регистрират, за да могат да изпълняват тези дейности.
Това коментира пред БНР председателят на УС на Камарата на строителите инж. Илиян Терзиев.
"Истината е, че няма голяма фирма, която може да работи сама и да изпълнява всичко сама. Винаги над 40-50% от фирмите са подизпълнители, поне засега няма такава голяма фирма, която да поддържа всичко сама", обясни той.
И припомни, че в предишния програмен период са санирани около 2000 обекта, а сега очакванията на бранша са за голяма по обем работа в близко бъдеще, но зависи колко ще продължи програмата и стига да е ясно какво за какъв срок… Ако има ритмичност, нещата ще се получат доста по-лесно", категоричен е инж. Терзиев.
За качеството на изпълнение на строителството той сподели, че е добро, когато "е ясно какво ще се случва":
"Ние като бранш може да се подготвим и да го изпълним. Но когато няма ритмичност, идват проблемите и се получава повече работа, отколкото браншът може да поеме".
Искането и очакванията на бранша са да има прогнозируемост за 3-годишен период.
"Надяваме се да имаме редовно правителство, което да има хоризонт на задачите и такъв да има във всички отрасли. 12-14% от БВП изпълнява строителният бранш в страната", коментира инж. Терзиев.
Той посочи, че другият проблем на строителния бранш са работниците и в момента се работи по привличане на работна ръка от чужбина, включително и от трети страни, както и връщане на българи. Според него на бранша са необходими между 45 000 и 50 000 строителни работници.
"Фактите сочат, че нашият строителен работник е прекрасен в условията на западния свят, прави прекрасни проекти. И в момента, в който дойде тук, без плановост и тематичност не се получава", посочи председателят на УС на Камарата.
Той коментира и разделението на фирмите на такива, които извършват всичко и на фирми само държавни поръчки – пътища, ВиК мрежи, електромрежи.
"Държавата трябва да си подготви условията, заданието, за да може, когато строителят започне, да не се бави, проблемът за нашия бранш е подготовката на документацията", коментира инж. Терзиев и посочи, че когато се бърза, е за сметка на качеството.
И допълни: "Нещата опират до строг контрол, правдива цена, подробни проекти и да не се бърза".
24.10.2024, 16:21 часа
328
0