Възможни промени в изпитите след 4 клас, обсъждат и изцяло нови учебни програми

Възможни промени в изпитите след 4 клас, обсъждат и изцяло нови учебни програми Диктовката в изпита от националното външно оценяване в края на 4. клас през предстоящата учебна година може да бъде заменена със задача за редактиране на текст.
Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на национално съвещание с регионалните управления на образованието. Срещата се свиква по инициатива на министъра за координация на подготовката на новата учебна година.
Идеята е в последната задача от изпита четвъртокласниците да открият и да редактират думи с правописни грешки е тип задача, която традиционно се използва в обучението в началния етап.
По този начин ще се разнообразят типовете задачи, като отново ще се постигат целите за проверка на базовата грамотност в областта на правописа, но без да се налага специално техническо осигуряване или четец в извънредна ситуация.
В момента се осъществяват експертни обсъждания и най-вероятно тази промяна ще бъде въведена още от тази година. В зависимост от резултатите ще се прецени трайното ѝ въвеждане, стана ясно по време на заседанието.
Наред с това се анализира и нуждата за преразпределение на броя на задачите със затворен, с кратък отворен и с разширен отговор на изпита от НВО в края на 4. клас по математика.
„Промените са в продължение на усилията ни за поставяне на по-голям акцент на изпитите върху измерването на придобити компетентности, а не просто възпроизвеждане на знания“, обясни проф. Цоков.
Целта на МОН е да увеличава броя на задачите, които проверяват практически умения, необходими за живота, както и на такива, които изискват осъществяване на междупредметни връзки.
„Редуването и разнообразяването на задачите ще помогне за по-ефективното прилагане на умения в нова и непозната ситуация, без обучението да се свежда само до подготовка за решаване на определен тип задачи “, каза още той.  По думите му се работи на пълни обороти за изготвяне възможно най-бързо на тези модели за национално външно оценяване, така че те да са готови и учители, родители и деца, да се запознаят с тях.
Разработена е и визия за цялостна промяна на учебните програми към по-голяма рамковост и интердисциплинарност, която в следващите седмици ще се обсъжда с всички заинтересовани страни.
„През миналата година актуализирахме учебните програми от 1. до 10. клас, но е необходимо да се направи по-сериозна стъпка за промяна и за създаване на повече възможности за практическо приложение на наученото“, каза министърът. 
През месец септември предстои да стартира и проект за разработване на нов модел учебни програми в училищното образование на стойност 800 000 евро.
В заседанието участие взеха заместник-министрите на образованието и науката Наталия Митева, Таня Михайлова и Емилия Лазарова, началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска, директори на дирекции в МОН и представители на регионалните управления на образованието.
02.09.2024, 16:12 часа
361 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha