След 200 произшествия за 8 месеца: БДЖ вече прави ежедневни проверки
От 1 януари до 7 август тази година в жп транспорта у нас е имало 195 произшествия и още 66 инцидента. Тази статистика обхваща не само пътническите превози на БДЖ, а целият жп транспорт, националната компания "Железопътна инфраструктура" и частните оператори (при които обаче инцидентите са рядкост). В данните не влизат нашумелите случаи от последните седмици, в които веднъж се наложи пътници да бутат влак, два пъти горя локомотив и един път машината изостави вагоните си, поради което се наложи те да бъдат закрепени за друг преминаващ по трасето влак. Информацията е предоставил вече бившият министър Георги Гвоздейков в отговор на парламентарен въпрос от депутата Димитър Найденов (ПП-ДБ).
След като служебният премиер Димитър Главчев посочи инцидентите в БДЖ като основна причина за смяна на Гвоздейков, една от първите задачи на новия министър Красимира Стоянова беше да свика дискусия за проблемите и да предупреди, че ще бъде безкомпромисна към безхаберието в системата. От дружеството рапортуваха пред новия министър, че от предния ден са започнали ежедневни проверки в депата и извънредни инструктажи на персонала. Докладваха и ред други мерки, които повдигат въпроса защо всичко се случва чак сега, а не беше задействано още след първите страховити закъснения и проблеми.
Обявените сега действия донякъде се припокриват и с отчетени при предходния министър. "Локомотивите и мотрисните влакове в БДЖ напълно отговарят на изискванията за безопасност", твърди Гвоздейков в отговор на друг парламентарен въпрос, предоставен на 22 юли. В същия отговор тогавашният министър описва какви мерки за безопасност се вземат непрекъснато в дружеството. Електрическите и дизеловите локомотиви и мотриси подлежат на експлоатационни прегледи при всяко излизане или влизане на локомотив в локомотивно депо/експлоатационен пункт. Като допълнителна мярка, на персонала в дружествата, който е пряко свързан с безопасността, е проведено вътрешно обучение, завършило с полагане на проверовъчен изпит за оценка на техническата компетентност в периода 25 април - 11 юли 2024 г., обяснява още Гвоздейков.
Но излиза, че въпреки инструктажа буквално дни по-късно произшествията съвсем се сгъстяват - на 24 юли край Своге дерайлира нощният влак София-Варна с 237 пътници. Шест часа по-рано на същата отсечка на косъм е избегнат челен удар между бързите влакове София-Видин и Варна-София и т.н. След това започна и августовската серия от проблеми.
01.09.2024, 10:48 часа
366
1