Последен шанс за нови влакове: "Шкода" и "Алстом" наддават за 20 мотриси

Последен шанс за нови влакове: "Шкода" и "Алстом" наддават за 20 мотриси Чешката компания "Шкода" и френската "Алстом" подадоха оферти в поредната обществена поръчка за доставката на 20 мотрисни влака, която се финансира по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) с над 1.2 милиарда лева. Това става ясно от регистъра на обществените поръчки.
Това е поредният опит да бъдат спасени парите по ПВУ, след като пропадна поръчката за 20 нови бързи влака на дълги разстояния (push-pull), които щяха да се ползват за пътувания на дълги разстояния от София до Бургас, Варна и Русе.
Тъй като производството на push-pull влакове е по-трудоемко, транспортното министерство взе решение да ги замени с мотрисни, които да могат да се произведат и доставят до края на август 2026 г. Това е крайният срок, който ни даде Европейската комисия за усвояването на средствата по плана за влаковете.
В понеделник, когато бяха отворени офертите по новата процедура, транспортният министър Георги Гвоздейков каза, че "силно се надява до средата на септември да има подписани договори, с които България да има между 70 и 80 чисто нови влака".
Това може да стане единствено при условие, че няма обжалване на процедурите. Практиката показва, че "Алстом" обжалва почти всяка обществена поръчка в България. Ценовата оферта на френската компания е по-скъпа от тази на чешката и ако "Шкода" бъде избрана, нищо чудно отново да има поредната "съдебна сага", както се изрази Гвоздейков.

Офертите
Предложението на "Шкода" е с над 147 млн. лв. по-ниско от това на "Алстом" за покупката на 20 нови едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака. Те трябва да са с най-малко 300 седящи места. Изпълнителят трябва да ги поддръжа за срок от 15 години, както и да обучи персонал.
Срокът за доставка на мотрисите е две години от датата на подписването на договора, но не по-късно от края на август 2026 г. Индикативната стойност на поръчката е 1 203 750 000 лева.
Чешкият консорциум "Шкода Транспортейшън" и "Шкода Вагонка" предлага цена от 511.4 млн. лв. без ДДС за 20 мотриси при единична цена от 25.57 млн. лв. без ДДС. Цената за планова поддръжка на влаковете на километър пробег е 3.99 лв./км.
Предложението на френската "Алстом Транспорт" за 20 мотриси е 659 млн. лева без ДДС при единична цена от 32.95 млн. лв. без ДДС. Цена за планова поддръжка на влаковете на километър пробег е 4 лв./км.
Останалите финансови показатели и на двете компании са еднакви. За извънпланова поддръжка на мотрисните влакове предлагат по 5 % от общата стойност в лева без ДДС, а за - извънреден ремонт - по 10 % от общата стойност в лева без ДДС.
И двамата кандидати декларират, че ще се възползват от аванс в размер на 40 % от общата стойност на мотрисните влакове с ДДС.
Обещават и да предоставят гаранция за изпълнение на задълженията по договора в размер на 5% от стойността на договора без ДДС и съответно - гаранция за авансово плащане, в размер на пълната стойност на авансовото плащане, в случай, че заявят такова.
В публикуваните ценови предложения не е посочено колко ще струва обучението на персонала.

Спасяването на останалите поръчки
В ход са преговори за спасяването на останалите поръчки за покупката на влакове по плана за ПВУ, стана ясно още от думите на транспортния министър.
До драматичната ситуацията се стигна след като полското подразделение на швейцарската "Щадлер", която беше избрана за изпълнител за доставката на 35 мотрисни влака и на 7 двуетажни влака, се отказа от тях в края на юли. Тяхното финансиране, от около 2 милиарда лева, също е по ПВУ.
"Щадлер" постави ултимативни изисквания, променящи дори обхвата на договора, които излизаха далеч от рамката на несъществените изменения, което е недопустимо съгласно Закона за обществените поръчки. Това е причината те да не бъдат приети от страна на Министерството на транспорта", коментира тогава транспортният министър Георги Гвоздейков.
По думите му решението на компанията да прекрати вече сключен договор за доставка, както и да се оттегли от процедура - и двете с огромен национален и обществен интерес, "не отговаря на добрите търговски взаимоотношения".
За доставката на 35 мотрисни влака за 1.1 милиарда лева се водят преговаря с полската "Песа", която достави нови трамваи в София.
06.08.2024, 16:35 часа
2293 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha