Жертвите на хаоса по летищата може да останат без компенсации

Жертвите на хаоса по летищата може да останат без компенсации Имат ли право на обезщетения пътниците, чиито самолети не излетяха навреме (или полетите бяха отменени) заради глобалния ИТ срив? Експертите по защита на потребителите и юристите още не дават еднозначен отговор. Но е много вероятно жертвите на авиотранспортния хаос да си остават само с неприятностите и горчивия спомен - ако авиокомпаниите и летищата "докажат", че и те самите са станали жертва на "форсмажорни" обстоятелства, върху които не са могли да влияят по никакъв начин.
Мащабен срив, свързан с операционната система Windows и облачните услуги на Microsoft, доведе до глобален хаос миналия петък в множество индустрии, включително и авиосектора.  
Според Соня Спасова от Европейския потребителски център проблемът може да не бъде счетен за основание за изплащане на компенсации: "Може да бъде прието, че сривът е извънредно обстоятелство и така да не се дължат обезщетения". 
Все пак пасажерите могат са предявят претенции за възникналите непредвидени разходи, както авиокомпанията не се е погрижила за тях след възникването на транспортния хаос. "Ако полетът е бил отменен, може да поискаме връщане на парите за билета и сами да продължим нататък. Средствата се възстановяват за 7 дни. Въпросът е кклко бързаме и с колко пари разполагаме. Има и вариант за премаршрутиране", обясни Соня Спасова. Пасажерите могат да поискат покриване на разходи за непранирани нощувки и храна - но трябва да пазят фискалните бонове. 
А тъй като смущенията в трафика все още не са напълно преодолени, нека пътниците, на които предстои да летят, редовно да проверяват пощата и телефоните си, за да имат своевременна информация за полетите си", посъветва директорът на Европейски потребителски център. 
Съгласно европейските закони, ако даден полет се забави с повече от три часа или е изцяло отменен, авиокомпанията трябва да предложи на пътника друг полет или да му възстанови сумата за билета. В някои случаи се дължи и компенсация. Компенсацията е до 600 евро на пасажер.
Има обаче изключения - например при буря, терористичен акт или стачка, тоест когато има обстоятелства, които са извън контрола на авиокомпаниите.
22.07.2024, 14:06 часа
252 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha