Правителството предлага нова Наредба за реда и данните, необходими за извършване на вписване в регистъра на заетостта, както и промени в Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж, пише Pariteni.
Приемането на новата наредба е свързано с промените в Кодекса на труда, с които се предвижда премахването на хартиената трудова книжка и вписването на данните за трудовите и служебните правоотношения в регистър на заетостта.
След 1 юни 2025 г. работодателите следва да вписват данните в регистъра, който ще се изгради и поддържа от Националната агенция за приходите. С Наредбата ясно се регламентират обемът на информацията и сроковете, в които работодателите и органите по назначаване следва да подават информацията. Регламентиран е и редът за достъп до информацията в регистъра от правоимащите лица.
В наредбата е записано, че електронен трудов запис е електронен документ, с който се подават данни и обстоятелства, свързани с трудовата дейност на работника и служителя и данни за служебното правоотношение на държавния служител.
Националната агенция за приходите може да извършва служебно вписване на данни за прекратяване на трудово или служебно правоотношение или заличаване на данни в него. Работодателят ще подава електронен трудов запис с данни за началото на изпълнението на трудовия договор преди постъпване на работа на работника.
Това трябва да стане в седемдневен срок от прекратяване на трудовото или на служебното правоотношение, както и при изплащане на обезщетение при прекратяването му. Същият срок важи и при влязло в сила съдебно решение, с което се установява продължителността на трудов или служебен стаж, признава за незаконно уволнението на работника или поправя основанието за прекратяването на договора.
В съответствие с промените в Кодекса на труда се променя Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж, която след 1 юни 2025 г. ще регламентира единствено въпросите, свързани с трудовия стаж, доколкото отпада задължението за вписване на данни в хартиената трудова книжка, пише още в проекта на Министерски съвет.