Чужденци купиха образователната платформа "Школо", МОН сезира ДАНС и Комисията за защита на личните данни

Чужденци купиха образователната платформа "Школо", МОН сезира ДАНС и Комисията за защита на личните данни Голямата българска образователна платформа "Школо", с чиито електронни дневници работят повечето наши училища, е придобита от великобританска фирма. По този повод по-късно от МОН заявиха, че са сезирали ДАНС и Комисията за защита на личните данни за проверка по случая.
От "Школо" съобщиха, че фирмата от острова "Джунипър Едюкейшън" работи с над 14 000 училища във Великобритания, предоставяйки интегрирани софтуерни решения за класната стая, администрацията, управлението на човешките ресурси и ангажирането на родителите към образователния процес.
"Shkolo е особено значима част от всеобхватната гама софтуерни продукти на Juniper, като допълва водещите ни технологични решения, избор на над 50% от училищата във Великобритания. Присъединяването на Shkolo е уникална възможност за създаване на широка гама от услуги, насочени към образованието, които дават цялостно решение за управление на всички процеси в училище", е цитиран Крис Скарт, главен изпълнителен директор на Juniper. 
"С допълнителните ресурси и експертиза на Juniper, ще подкрепим още повече директори, учители и ученици, които използват нашата иновативна платформа", казва и управителят на "Школо" Любомир Ваньов. В съобщението на компанията е казано, че клиентите й в България "ще продължат да получават поддръжката, отношението и иновациите, с които са свикнали и очакват от екипа". "Школо" продължава да работи в България. Училищата ще продължат да могат да ползват продуктите ни. Имаме планирани нови разработки за България. Всичко, което е създадено за българските потребители, остава същото. Просто вече имаме поле за развитие на международно ниво", коментира пред "Сега" и Симеон Предов от "Школо".
Въпреки това известно успокоение, новината за продажбата силно притесни родната публика. В социалните мрежи веднага се завихриха всевъзможни коментари, предупреждаващи за изтичане на личните данни на хиляди наши деца в Англия, които дори могат да застрашат националната ни сигурност. Отвъд спекулациите, стотици хиляди родители все пак се питат ще продължат ли да ползват електронния дневник на shkolo.bg, с който са свикнали, и какви като цяло ще са последиците за българското образование от преминаването на "Школо" на английския пазар. 

Кой ползва е-дневника на "Школо"?

Училищата у нас преминаха на електронни дневници официално през 2022/23 г. (макар изискването да бе заложено още 2016 г. с новия училищен закон). И преди това обаче близо 80% от тях вече ги бяха въвели, ползвайки главно продукта на "Школо". От компанията посочват, че в момента имат 1700 абонати (общо училищата у нас са около 2350).
През м.г. най-накрая бе въведена Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО), която също поддържа електронни дневници и които държавата препоръча на училищата. Въпреки че те са безплатни, доста учебни заведения предпочетоха да продължат да ползват услугите на "Школо" или на други доставчици (като например "АдминСофт") заради огромните проблеми с въпросната национална е-система - директорите се оплакваха нееднократно от сривове, невъзможност да въведат данните за всички свои ученици в нея и т.н. По неофициални данни на директори близо 70% от училищата продължават да използват електронния дневник на "Школо", който има редица функционалности и предимства - модули за оценки, отсъствия, отзиви, контролни, среден успех на учениците, родителски срещи, учебни материали, състезания, тестове и т.н.

С какви е-дневници ще сме догодина?

На този фон, новината за продажбата на платформата притесни директори и родители, най-малкото защото няма яснота какво ще се случи в бъдеще с училищата, които в момента ползват "Школо". "Ние си имаме договор до 14 септември 2024. После не знам идеите на МОН", коментира Диян Стаматов, директор на 119-то училище и председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета. Във фейсбук той изрази съжаление, че един успешен български продукт, разпознаваем от директори, учители, ученици и родители в цялата страна и дал тласък на дигитализацията в родното образование, продължава напред своето развитие, но в чужди ръце. "Кое налага необходимостта "Школо" да се продаде на чужда компания? Беше ли оценен продуктът на "Школо" на българския пазар? Истината е, че ако електронният дневник, който създаде "Школо", напусне изцяло българския пазар, най-добрата алтернатива, която да го замести, ще са познатите до болка хартиени дневници. За творението НЕИСПУО… по-добре нито дума", написа той.
Стаматов обясни, че все още е рано да се прогнозира с кои електронни дневници ще работи догодина. "За "Школо" това е напредък и възможност компанията да расте на нови пазари, защото британската фирма-купувач е доста мащабна. Не знаем обаче финансовите параметри на бъдещите им намерения", посочи той, допускайки, че е твърде възможно догодина компанията да поиска по-висока сума, която да е проблем за някои училища.  

Алтернатива ли е е-дневникът на НЕИСПУО?

"Прекалено смело е да очакваме, че НЕИСПУО ще заработи с капацитета и силата на "Школо". Националната система е информационен хъб, това е най-голямата информационна система в образованието, в нея има всичко - данни за ученици, учители, учебни програми, оценки, проекти и какво ли не, докато "Школо" е само електронен дневник, който обаче е по-ефективен и гъвкав. Всички проблеми с "Школо" се разрешават бързо и своевременно от администраторите, а с НЕИСПУО не може да се свържем дори не знаем кой стои зад него", коментира Стаматов. По думите му е-дневникът на НЕИСПУО е само визуално наличен, но не работи ефективно. "Не се пращат есемеси на родителите за оценките на децата, няма информация в реално време", посочи той. Според него ако само за един ден електронните дневници спрат, от който и да е доставчик, и 700 хиляди родители изведнъж останат без комуникация с училищата и без информацията, която получават сега, това следва да доведе до оставката на просветния министър.
Зададохме въпроси на министерството на образованието - колко училища в България в момента ползват е-дневника на НЕИСПУО, разработен ли е той докрай, какви функционалности има и работи ли ефективно, както и очаква ли се този продукт да бъде подобрен и ако много училища спрат да ползват "Школо", както е възможно да стане догодина, и минат само на този на НЕИСПУО, може ли МОН да гарантира, че комуникацията през него между училищата и родителите ще е достатъчно ефективна. 
Оттам, отговориха, че не са информирани по никакъв начин за продажбата на "Школо" на чужда компания. "След публикуване на информация в медиите институцията сезира ДАНС и Комисията за защита на личните данни за проверка на случая. МОН към момента няма договорни отношения с "Школо", но много от българските училища са техен клиент. С цел защита на тези образователни институции министерството ще предприеме всички действия за разясняване на случая. Вече е изпратено и писмо до компанията с искане незабавно да предостави цялата налична информация, а заедно с това са сезирани и компетентните органи", посочват от МОН. Според тях случаят е показателен, "че е целесъобразно използването на услугата електронен дневник към държавната система - НЕИСПУО". Към момента над 830 образователни институции работят с нея, поясняват оттам. 

Какво ще стане с личните данни на учениците?

От "Школо" разсеяха притесненията около възможно изтичане на лични данни на учениците със следните разяснения. "Споразумението по отношение на защита на данните и информационната сигурност, подписано между Школо ООД и всяка образователна институция, е в сила и няма да бъде променяно", заявиха оттам, допълвайки, че обработката на данни ще продължава да се реализира при пълно спазване на българското и европейското законодателство.
"Данните от дневниците (оценки, отсъствия и т. н.) НЕ са собственост на Школо. Съответно те НЕ са обект на продажба. Собственик на тези данни са училищата. Школо е само обработващ орган", посочиха още от фирмата. Оттам обясниха, че достъп до данните ще имат само служители на Школо ООД. "Британската компания НЯМА никакъв интерес към административните данни на българските ученици. Juniper купуват българския продукт с цел да го интегрират в Англия. Повтарям - никой в Англия не се вълнува от тройките на Иванчо", поясни съоснователят на "Школо" Мирослав Джоканов във фейсбук.

Ответна реакция

Министерството на образованието и науката (МОН) не е било информирано по никакъв начин за продажбата на "Школо" на чужда компания. След публикуване на информация в медиите институцията сезира ДАНС и Комисията за защита на личните данни за проверка на случая, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката.
МОН към момента няма договорни отношения с "Школо", но много от българските училища са техен клиент. С цел защита на тези образователни институции министерството ще предприеме всички действия за разясняване на случая. Вече е изпратено и писмо до компанията с искане незабавно да предостави цялата налична информация, а заедно с това са сезирани и компетентните органи.  
Случаят е показателен, че е целесъобразно използването на услугата електронен дневник към държавната система - Национална електронна информационна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО). Към момента над 830 образователни институции работят с нея, информират от МОН.
17.01.2024, 15:09 часа
513 0
Остави коментар
Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.
capctha